VERRIJKINGSTRAJECTEN
​Praktijk De Boomhut organiseert deeltijds onderwijs op maat, afgestemd op de ontwikkelings- en leerbehoeften van cognitief getalenteerde leerlingen. In een veilige en stimulerende leeromgeving leren de kinderen inhoudelijk bij binnen het thema van het verrijkingstraject. Al doende leren ze zichzelf beter te begrijpen en kunnen ze (persoonlijk) groeien. De kapstoktheorieën in de trajecten zijn de denkprofielen van Sternberg, de taxonomie van Bloom en het model van talentontwikkeling van Kuijpers.
Daarnaast is er ook aandacht voor emotionele groei. Hiervoor worden principes vanuit de cognitieve gedragstherapie gecombineerd met de mindsettheorie van Carol Dweck.
Tot slot is er ook aandacht voor het contact met ontwikkelingsgelijken en het leren samenwerken. Via de opdrachten worden ook de executieve functies gestimuleerd.
​​​​
De vier inhoudelijke pijlers van de verrijkingstrajecten zijn wetenschappen, emotieregulatie, actief aan de slag en programmeren. Het werken aan een groei mindset, leren omgaan met fouten en genieten van uitdagingen komt in elk traject aan bod!
​
Professor Wirrewar en zijn robot Patience zijn de vaste figuren tijdens deze verrijkingstrajecten. In elk verrijkingstraject staan 2 inhoudelijke pijlers centraal. Zo is er een voldoende gevarieerd aanbod voor kinderen die (over de jaren heen) meerdere verrijkingstrajecten willen volgen.

Mijn wereld - 1e trimester
Pijlers: wetenschappen en emotieregulatie
Inhoud:
Professor Wirrewar neemt de kinderen mee op reis op de aarde. In leerrijke informatiemomenten worden verschijnselen op de aarde wetenschappelijk uitgelegd. De kinderen leren ook een wetenschappelijke houding aan te nemen: van het opstellen van hypothesen en onderzoeksvragen, naar zelf experimenteren tot een goede besluitvorming. Professor Wirrewar is soms wel chaotisch, maar kan ze veel leren over de wetenschap.
Omdat we ook graag creatief, analytisch en praktisch aan de slag gaan, is er in elke bijeenkomst ook een uitdaging. Dit kan een denk- en/of doe-opdracht zijn die ze soms individueel en soms samen moeten oplossen. Hier zullen ze moeten leren doorzetten, fouten durven maken, leren samenwerken en hun executieve functies aanspreken.
Tot slot willen we ook werken aan onze emotionele groei. Samen met assistent Patience leren we gevoelens benoemen en leren we emotieregulerende strategieën aan. We gaan door de leerkuil en werken naar een groeimindset toe.
​
Praktisch:
-
Voor leerlingen uit het 1e, 2e en 3e leerjaar
-
10 bijeenkomsten van 2,5u
-
Bij mij thuis in Dendermonde
-
Begeleiding door een erkend klinisch orthopedagoog met expertise in cognitief sterke en hoogbegaafde kinderen
-
Groep van minimum 4 en maximum 8 kinderen
-
Maandagnamiddag van 13u tot 15u30:
-
September: 22 en 29​
-
Oktober: 6, 13 en 20
-
November: 3, 7 en 24
-
December: 1 en 8
-
-
Terugkoppeling met ouders en kinderen: maandag 15 december 2025 om 18u30​
-
Prijs: €650
Mijn ruimtereis - 1e trimester
Pijlers: wetenschappen en emotieregulatie
Inhoud:
Professor Wirrewar neemt de kinderen mee op reis door de ruimte. In leerrijke informatiemomenten worden verschijnselen uit de ruimte wetenschappelijk uitgelegd. De kinderen leren ook een wetenschappelijke houding aan te nemen: van het opstellen van hypothesen en onderzoeksvragen, naar zelf experimenteren tot een goede besluitvorming. Professor Wirrewar is soms wel chaotisch, maar kan ze veel leren over de wetenschap.
Omdat we ook graag creatief, analytisch en praktisch aan de slag gaan, is er in elke bijeenkomst ook een uitdaging. Dit kan een denk- en/of doe-opdracht zijn die ze soms individueel en soms samen moeten oplossen. Hier zullen ze moeten leren doorzetten, fouten durven maken, leren samenwerken en hun executieve functies aanspreken.
Tot slot willen we ook werken aan onze emotionele groei. Samen met assistent Patience leren we probleemoplossend denken en gaan we dieper in op groeimindset.
Dit traject is het vervolg op het verrijkingstraject Mijn wereld. Kinderen kunnen dus aansluiten als ze reeds het traject Mijn wereld hebben doorlopen.
​
Praktisch:
-
Voor leerlingen uit het 2e, 3e en 4e leerjaar
-
10 bijeenkomsten van 2,5u
-
Bij mij thuis in Dendermonde
-
Begeleiding door een erkend klinisch orthopedagoog met expertise in cognitief sterke en hoogbegaafde kinderen
-
Groep van minimum 4 en maximum 8 kinderen
-
Woensdagvoormiddag van 9u tot 11u30:
-
September: 24
-
Oktober: 1, 8, 15 en 22
-
November: 5, 19 en 26
-
December: 3 en 10
-
-
Terugkoppeling met ouders en kinderen: woensdag 17 december 2025 om 18u30​
-
Prijs: €650
Projectwerk - 2e trimester
Pijlers: actief aan de slag en emotieregulatie
Inhoud:
Professor Wirrewar en robot Patience zetten de kinderen aan het werk. Ze gaan actief aan de slag met rietjes, bekers, knikkers, wasknijpers... Elke week is er een nieuw project met bijhorende uitdagingen. Analytisch denken, creatieve oplossingen bedenken en zorgen dat het praktisch uitvoerbaar is, zijn de drie sleutelwoorden bij deze uitdagingen. Doorzetten en samenwerken zijn cruciaal voor het slagen in de opdracht.
​
Robot Patience zal hen extra helpen bij het omgaan met frustraties, het durven fouten maken, het omgaan met moeilijkheden in samenwerken en oplossingen leren bedenken.
​​
Praktisch:
-
Voor leerlingen uit het 2e, 3e en 4e leerjaar
-
10 bijeenkomsten van 2,5u
-
Bij mij thuis in Dendermonde
-
Begeleiding door een erkend klinisch orthopedagoog met expertise in cognitief sterke en hoogbegaafde kinderen
-
Groep van minimum 4 en maximum 8 kinderen
-
Woensdagvoormiddag van 9u tot 11u30:
-
Januari: 5, 12, 19 en 26
-
Februari: 2, 9 en 23
-
Maart: 2, 9 en 16
-
-
Terugkoppeling met ouders en kinderen: woensdag 23 maart 2026 om 18u30​
-
Prijs: €650
Pret in het pretpark - lego spike - 3e trimester
Pijlers: wetenschappen en programmeren
Inhoud:
Duik met professor Wirrewar en robot Patience in de technologie van pretparkattracties. Bouw de juiste materialen in elkaar met Lego Spike en programmeer ze, zoals robot Patience, als een echte techneut!
​
In dit traject staan het denken en doen centraal. Ze leren hoe pretparkattracties werken en hoe je ze moet bouwen. Daarna gaan ze creatief, praktisch en analytisch aan de slag. Het model bedenken voor hun probleem, het bouwen en bijsturen met Lego Spike zijn de beginstappen. Daarna wordt het model geprogrammeerd zodat hun model echt in beweging komt. Ook hier zullen ze moeten leren doorzetten, fouten durven maken, hun plan kunnen en durven bijsturen, leren samenwerken en hun executieve functies aanspreken. Een groei mindset zal hen hierbij zeker op weg helpen!
Kortom: een sprankelend avontuur vol wetenschap, bouwen en programmeren!
Pret in het pretpark gebruikt pictogramblokken (zoals in Scratch Jr.). Het is dan ook de ideale cursus om mee te beginnen als je start met programmeren. Maar wees gerust: we breiden de programmatieblokjes uit en leren ze combineren.
​​
Praktisch:
-
Voor leerlingen uit het 1e, 2e en 3e leerjaar
-
8 bijeenkomsten van 2,5u
-
Bij mij thuis in Dendermonde
-
Begeleiding door een erkend klinisch orthopedagoog met expertise in cognitief sterke en hoogbegaafde kinderen
-
Groep van minimum 4 en maximum 6 kinderen
-
Maandagnamiddag van 13u tot 15u30:
-
April: 20 en 27
-
Mei: 4, 11 en 18
-
Juni: 1, 8 en 15
-
-
Terugkoppeling met ouders en kinderen: maandag 22 juni 2026 om 18u30​
-
Prijs: €525
Op stap in de stad - lego spike - 3e trimester
Pijlers: wetenschappen en programmeren
Inhoud:
Duik met professor Wirrewar en robot Patience in verschillende manieren om je te verplaatsen in de stad. Bouw de juiste materialen in elkaar met Lego Spike en programmeer ze, zoals robot Patience, als een echte techneut!
​
In dit traject staan het denken en doen centraal. Ze leren verschillende vervoersmiddelen werken. Daarna gaan ze creatief, praktisch en analytisch aan de slag. Het model bedenken voor hun probleem, het bouwen en bijsturen met Lego Spike zijn de beginstappen. Daarna wordt het model geprogrammeerd zodat hun model echt in beweging komt. Verschillende programmaties combineren zal vaak noodzakelijk zijn.
Ook hier zullen ze moeten leren doorzetten, fouten durven maken, hun plan kunnen en durven bijsturen, leren samenwerken en hun executieve functies aanspreken. Een groei mindset zal hen hierbij zeker op weg helpen!
Kortom: een sprankelend avontuur vol wetenschap, bouwen en programmeren!
Op stap in de stad gebruikt woordblokken (zoals in Scratch). Het is dan ook de ideale cursus om als je al iets van programmeren kent. Maar wees gerust: we breiden de programmatieblokjes uit en leren ze combineren.
​​
Praktisch:
-
Voor leerlingen uit het 2e, 3e en 4e leerjaar
-
8 bijeenkomsten van 2,5u
-
Bij mij thuis in Dendermonde
-
Begeleiding door een erkend klinisch orthopedagoog met expertise in cognitief sterke en hoogbegaafde kinderen
-
Groep van minimum 4 en maximum 6 kinderen
-
Woensdagvoormiddag van 9u tot 11u30:
-
April: 22 en 29
-
Mei: 6, 13, 20 en 27
-
Juni: 3 en 10
-
-
Terugkoppeling met ouders en kinderen: woensdag 17 juni 2026 om 18u30​
-
Prijs: €525
Inschrijven voor schooljaar 2025 - 2026
Aanmelden voor een traject kan door te klikken op het aanmeldingsformulier of door de QR code te scannen.
​​
​​​​​​​​
​​
​
​
Na het invullen van het aanmelden, krijg je via mail een bevestiging van de inschrijving.
Later ontvang je een factuur om het inschrijvingsgeld over te schrijven.
Kort voor het traject van start gaat, ontvang je via mail alle praktische informatie.
